به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی؛

نشست علمی - تخصصی جایگاه شهادت در ادیان ابراهیمی برگزار شد

نشست علمی - تخصصی جایگاه شهادت در ادیان ابراهیمی به همت بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.
۱۳۹۹/۱۰/۱۶

به گزارش اداره روابط عمومی و بین‌الملل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی این نشست تخصصی امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مرویان حسینی، مدیرعامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی و با ارائه محسن شرفایی و علی اکبر چناری از  پژوهشگران گروه کلام و اندیشه اسلامی بنیاد، با موضوع: شهادت در آئین یهود و دین مسیحیت، تاریخچه شهادت در کتاب مقدس، معنا  و مفهوم شهادت و شهید در آئین یهود و مسیحیت در محل تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهشهای اسلامی برگزار شد.
 علی اکبر چناری در ابتدای این نشست ضمن بررسی موضوع «شهادت در آئین مسیحیت بویژه کاتولیک» عنوان کرد: در دین مسیحیت نخستین شهدا کسانی بودند که به حضرت عیسی و رستاخیز ایشان  اعتقاد داشتند، آنان بسیار مورد آزار و شنکجه قرار گرفتند اما دین خود را حفظ کردند و در این راه به شهادت رسیدند.
وی ادامه داد: واژه مارتیس و مارتر به معنای شهید، نخست برای حضرت عیسی(ع)، حواریون و مسیحیانی اطلاق می‌شود که مورد آزار و شکنجه واقع شدند اما در سده‌های بعدی این مفهوم گسترده‌تر و شامل گروه‌های مختلفی شد؛ برای نمونه از قرن چهارم راهبان مسیحی در جرگه شهدا و قدیسان واقع شدند و به جایگاه شهید رسیدند.  
این پژوهشگر در ادامه به جایگاه شهدا در مسیحیت اشاره کرد و گفت: شهدا در مسیحیت، از بزرگترین و مقربترین بندگان هستند و مردم به درگاه آنان توسل و تبرک می‌جویند و معتقدند که زنده‌اند از همین رو زیارتگاههای مختلفی برای شهدا ساخته شده است.
وی در ادامه به تبیین واژه‌های تبرک، توسل، شفاعت و معجزات پرداخت و به برخی از شبهات پاسخ شده در این خصوص اشاره کرد.
محسن شرفایی نیز در ادامه این نشست تخصصی به شهادت در آئین یهود اشاره کرد و گفت: پژوهشهای چندانی در این خصوص به زبان فارسی انجام نشده است و با توجه به اطلاعاتی که موجود است در یهودیت سه اصل مهم از ده فرمان حضرت موسی(ع) مورد توجه است و هر کس در این سه اصل پافشاری کند و جان خود را از دست دهد به شهادت رسیده است.
وی با بیان اینکه در آئین یهودیت حفظ جان از بالاترین احکام الهی است، ادامه داد: یکی از این سه اصل، در بحث بت‌پرستی است که اگر کسی  وادار به بت‌پرستی شود و از این کار امتناع کند و جان خود را از دست دهد در حقیقت به شهادت رسیده است.
این پژوهشگر تصریح کرد: شهادت در دین یهود از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ در دوره معاصر نیز فردی به اسم زلیخا به خاطر این که از دین خود برنگشت اعدام شد که در یهودیت به عنوان یک قدیسه شناخته می‌شود.

Add new comment:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید