به همت گروه کلام و اندیشه اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی؛

آثار علامه شیخ محمدتقی آملی بررسی شد

به همت گروه کلام و اندیشه اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، طی نشستی آثار علامه شیخ محمدتقی آملی بررسی شد.
۱۴۰۰/۰۴/۰۱

به گزارش اداره روابط عمومی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، حسین لطیفی پژوهشگر گروه کلام و اندیشه اسلامی بنیاد پژوهشهای اسلامی، در این نشست علمی  ضمن بررسی زندگینامه و جايگاه علمي علامه شیخ محمد تقی آملی به مكتب فلسفي تهران و مدرسه فلسفي مشهد مقدس اشاره کرد.
وی ابراز کرد: محمدتقی آملی مشهور به علامه شیخ‌ محمدتقی آملی مجتهد و فقیه شیعه ایرانی معاصر بود که در سال 1304 هجری قمری دیده به جهان گشود و سال 1391 دیده از جهان فروبست.
لطیفی به جایگاه علمی علامه محمدتقی آملی اشاره کرد و گفت: مرحوم آملی مدرس مدرسه فلسفي تهران بود و آثار فراوانی از ایشان بر جای مانده است. وی پس از طی مراحل علمی و 14 سال اقامت در نجف اشرف در سال 1353 قمری به تهران مراجعت و در حدود 40 سال در این شهر علاوه بر تشکیل کرسی درس حکمت، فقه و اصول در مسجد مجدالدوله تهران به امامت و هدایت مومنان مشغول بودند.
وی ابراز کرد: ایشان تدریس و امامت مدرسه علمیه و مسجد مجدالدوله حوزه علمیه تهران را برعهده داشت و علاوه بر شخصیت علمی، صاحب فتوا و مرجع تقلید در تهران بود؛ این فقیه فرزانه، در دوران عمر شریف و با برکت خود، شاگردان زبردست و والامقامی همچون، آیت الله سید رضی شیرازی، آیت الله میرزا هاشم آملی، آیت‌الله جوادی آملی، میرزا جواد آقا تهرانی، آیت الله سید محمود طالقانی و... را تربیت کرده است.
این پژوهشگر حوزه کلام و اندیشه اسلامی به آثار علامه شیخ محمدتقی آملی اشاره کرد و گفت: این آثار در موضوعات، فقه، اصول، کلام، حکمت، اخلاق و... به چاپ رسیده است.
وی در ادامه یکی از آثار برجسته این عالم بزرگوار را شرح منظومه حکیم سبزواری ذکر کرد و افزود: شرح منظومه حکیم سبزواری شامل دو بخش منطق و فلسفه بوده و در هفت مقصد امور عامه، جوهر و عرض، الهیات ، طبیعیات، نبوت، معاد و اخلاق سامان یافته است.
لطیفی همچنین به معرفی کتاب «دُرَر الفوائد» یکی از دیگر آثار ارزشمند علامه شیخ محمدتقی آملی پرداخت و گفت: آیت‌الله شيخ محمدتقی آملی در این اثر آراء و نظرات خود را در باب مباحث فلسفى شرح منظومه حكيم ملاهادی سبزواری، در دو جلد به زبان عربى بيان کرده است؛ موضوع اين شرح، امور عامه و بخشى از طبیعیات و الهيات بالمعنى الأعمّ و نيز الهيات بالمعنى الأخص است که نگارش اين شرح و تعليقات در سال 1368قمری به پايان رسیده است. 
وی در ادامه به معرفی مكتب فلسفي تهران و مدرسه فلسفي مشهد مقدس و بیان تاریخچه و ادوار تاریخی، رویکردهای این مدرسه و شخصیت‌ها و میراث مدرسه حکمی و کلامی مشهد مقدس اشاره کرد.

Add new comment:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید