رئیس شورای دین‌پژوهان کشور:

امام رضا(ع) پس از پذیرش ولایتعهدی به تهذیب پایگاه اجتماعی پرداخت

رئیس شورای دین‌پژوهان کشور گفت: نخستین و اصلی‌ترین کار امام رضا(ع) پس از پذیرش ولایتعهدی، تهذیب و پاکیزه کردن پایگاه اجتماعی بود.
۱۴۰۰/۰۴/۰۱

به گزارش اداره روابط عمومی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، آیت‌الله احمد مبلغی رئیس شورای دین‌پژوهان کشور، امروز یکم تیرماه در دوازدهمین نشست از سلسله نشست‌های پنجمین همایش علمی «امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها» با عنوان «کنشگری اجتماعی در سیره امام رضا(ع)» که به همت نمایندگی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، با بیان اینکه اولین کار امام رضا(ع) پس از پذیرفتن ولایتعهدی، تهذیب و پاکیزه‌‌ کردن پایگاه اجتماعی پیشنهادی بود، اظهار کرد: مأمون گمان می‌کرد امام رضا(ع) با پذیرش ولایتعهدی منزلتشان دچار خدشه می‌شود، غافل از اینکه امام رضا(ع) یک کنش‌گر عظیم و نیرومند و آگاه به اعماق جامعه و فرایندهای اجتماعی بود.
رئیس شورای دین‌پژوهان کشور با بیان اینکه منزلت اجتماعی و نقش اجتماعی با هم مرتبط هستند، عنوان کرد: منزلت اجتماعی همواره در ظرف جامعه رخ می‌دهد و امری مرکب از یک موقعیت اجتماعی و برداشت افراد جامعه از آن موقعیت است.
آیت‌الله مبلغی با اشاره به منزلت اجتماعی بالای امام رضا(ع) پیش از پذیرش ولایتعهدی گفت: در طول تاریخ حضور، علم و دانش، ساختار و معنا دادن و تلاش‌های اهل بیت(ع) در امام رضا(ع) متمرکز بود و موقعیت ایشان برآمده از یک موقعیت تاریخی اهل بیت(ع) است.
وی ادامه داد: منزلت اهل بیت(ع) در زمان امام رضا(ع) بیش از هر زمان دیگری منتشر شده بود و در واقع تمام منزلت و جایگاه اهل بیت(ع) از آغاز تا زمان امام رضا(ع) به ایشان به ارث رسیده و متمرکز شده بود.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه با اشاره به اینکه کنترل کردن امام رضا(ع) توسط مأمون  به دلیل کنترل کردن شخص ایشان نبود بلکه به دلیل منزلت اجتماعی بالای امام رضا(ع) بود، بیان کرد: منزلت امام رضا(ع) پس از پذیرش ولایتعهدی دچار تحول شد اما مأمون با پیشنهاد ولایتعهدی قصد کنترل منزلت اجتماعی امام رضا(ع) و تنزل دادن در نگاه مردم را داشت.
وی با اشاره به اینکه موقعیت اجتماعی نگاه مردم را متحول می‌کند و این موضوع را مأمون به درستی می‌دانست، تصریح کرد: از آن جایی که جایگاه حکومتی، موقعیت تاثیرگذاری است مصداق بارز این موضوع را می‌توان در قصه حضرت یوسف ملاحظه کرد.
رئیس شورای دین پژوهان کشور بیان کرد: در قرآن کریم آمده است:«و بدين گونه يوسف را در سرزمين [مصر] قدرت داديم كه در آن هر جا كه مى‎خواست‏ سكونت می‌کرد؛ هر كه را بخواهيم به رحمت‏ خود مى‌‏رسانيم و اجر نيكوكاران را تباه نمى‏‌سازيم»
آیت‌الله مبلغی اظهار کرد: حضرت یوسف(ع) پس از پذیرفتن حاکمیت، متوجه شد آن جایگاه برای ایفای نقش موردنظر ایشان کافی نیست و خواهان امکانات بیشتری شد زیرا آن موقعیت خالی از اشکال و نقص بود برخلاف امام رضا(ع) که امکانات ایشان را محدود کردند.
وی تصریح کرد: امام رضا(ع) پس از پذیرش ولایتعهدی، از این موقعیت استفاده کرده و  آلودگی‌زدایی کرد؛ زیرا پیشنهاد ولایتعهدی مأمون نقش‌های اجتماعی مخربی را برای امام رضا(ع) به همراه داشت از همین رو  ایشان باید از این موقعیت‌ها و نقش‌های اجتماعی آلودگی‌زدایی می‌کردند.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه اظهار کرد: مأمون گمان می کرد اینکه امام رضا(ع) ولایت عهدی را پذیرفتند، منزلت ایشان دچار خدشه می شود غافل از اینکه امام رضا(ع) یک کنش گر عظیم و نیرومند و آگاه به اعماق جامعه و فرایندهای اجتماعی بود
وی به چند کنش‌گری امام رضا(ع) پرداخت و افزود: امام رضا(ع) به فکر تاثیرگذاری بر جامعه از دو طریق گروه‌های مرجع و مستقیم بودند، امام از گروه مرجع محدثان شیعه و سنی بهره‌مند شدند؛ همچنین از طریق مستقیم و در بین مردم این تاثیرگذاری را داشتند.
آیت الله مبلغی گفت: از دیگر کنش‌گری‌های امام رضا(ع) آن است که به امامت حضور اجتماعی بخشیده و امامت را در متن جامعه آوردند، امامت امام رضا(ع) سبب ایجاد وحدت و آرامش مذهبی در جامعه شد.
وی  با اشاره به اینکه موقعیت اجتماعی توصیف شده امام رضا(ع) در تاریخ با امامان دیگر تمایز دارد، افزود: امام رضا(ع) در محدودیت‌های شدیدتری بودند اما منزلت و موقعیت اجتماعی ایشان در بالاترین مرتبه قرار دارد.

Add new comment:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید