در نشست «تبلیغ در ترازوی بهره‌وری» مطرح شد؛

اثرگذاری در حوزه تبلیغ دین نیازمند دانش و فناوری با رویکرد آینده‌پژوهانه است

​​​​​​​نشست علمی «تبلیغ در ترازوی بهره‌وری» اول آذر با حضور جمعی از پژوهشگران در بنیادپژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.
۱۴۰۰/۰۹/۰۲

به گزارش روابط عمومی و بین الملل بنیاد پژوهشهای اسلامی، رئیس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، در این نشست علمی با بیان اینکه امروزه تبلیغ دین از دشوارترین کارها و نیازمد دانش و فناوری است، گفت: برای اثرگذاری در حوزه تبلیغ دین نیازمند دانش  و فناوری تبلیغ با رویکرد آینده‌پژوهانه هستیم و باید بسنجیم که در جهان توسعه‌یافته امروز در حوزه تبلیغ دین چه رقابت‌ها و توسعه یافتگی وجود دارد. حال این سوال مطرح است که با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، آیا دانش و فناوری بالنده، اثرگذار و کارآمد را توانسته‌ایم ایجاد کنیم یانه؟

دکتر احد فرامرز قراملکی با اشاره به سخنی از سقراط حکیم مبنی بر اینکه اندازه‌‌گیری و سنجش، یک هنر و دانش است، اظهار کرد: برای سنجیدن نیازمند دانش و فناوری هستیم. اثرگذاری میزان تبلیغ دین را از جهات مختلف می‌توان سنجید که برای سخت‌کوشان حوزه دین و پژوهشگران عرصه تبلیغ مهم است.

استاد گروه فلسفه و کلام دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع)، غلبه تبلیغ «اقدام» بوده است نه «سخن»، ادامه داد: اولین بحثی که در تبلیغ مطرح است این است که تبلیغ دین نباید در سخنرانی محدود شود و همچنین سخنرانی مبلغان دین نباید آمرانه و خطابی باشد. باید برای بحث تبلیغ، سنجش و ارزیابی صورت گیرد حال این سوال مطرح می‌شود که برای ارزیابی فعالیت‌های تبلیغی چه ترازوی و شاخص هایی وجود دارد؟

وی ادامه داد: اولین اصل بدیهی تبلیغ ارتباط با مخاطب است و دغدغه سنجش سبب می‌شود ما هر لحظه از چشم مخاطب به خودمان بنگریم.

قراملکی با تاکید بر اینکه اولین و مهم‌ترین ملاک برای سنجش تبلیغ دین خشنودی باریتعالی، اخلاص در نیت و قصد قربت است، تصریح کرد: با ملاک‌های مبهم ذهنی نمی‌توانیم سنجش کنیم بلکه باید ملاک سنجش عینی داشته باشیم؛ اولین و مهمترین شاخص، رضایت و خشنودی خداوند است، اینکه آیا قصد قربت و نیت خیر داریم یا نه؟ پس نیت شرط لازم برای تبلیغ است ولی کافی نیست زیرا ممکن است مبلغی با نیت کاملا پاک تبلیغی بکند که ضد دین است.

 وی ادامه داد: موفق بودن و اثر گذاری در تبلیغ از دیگر شاخصه‌های سنجش تبلیغ دین است. اگر بحث تبلیغ دین را از مبلغ شروع می‌کنیم باید ببینیم که آیا مبلغ در امر تبلیغ امانت‌دار است و به حفظ اصالت دین، ائمه اطهار(ع)، وقت شنونده و مخاطب و... پایبند است یا نه؟ اقدام و فعل درست و شایسته و ادای مطلب به نحو خوب از رکان امانتداری است.

مبلغ واسطه بین وحی(متون دینی) و مخاطبان است

رئیس بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی تصریح کرد: مبلغ واسطه بین وحی(متون دینی) و مخاطبان است، یعنی گوهر یک دین باید در وجود مبلغ تجلی یابد تا بتواند در مخاطب مؤثر باشد، کار مبلغ بیش از حرف‌زدن و سخن گفتن و انتقال پیام است بلکه حضور و اقدام و رفتار او باید تبلیغ باشد زیرا هویت واسطه‌ای دارد و مردم به واسطه آن شخص یک امر قدسی و دینی را تجربه می‌کنند.

تبلیغ نیازمند مطالعات میان رشته‌ای است

قراملکی با تاکید بر اینکه تبلیغ نیازمند مطالعات میان‌رشته‌ای است و سنجش آن هم همینطور است، افزود: ما دانش و فناوری متناسب با جهان امروز و شان اسلام تولید نکردیم، چون دغدغه سنجش آن را نداشتیم و دغدغه سنجش هم فرزند امانتداری و بهره‌وری است و این دو می‌تواند معیاری برای سنجش یک تبلیغ باشد.

Add new comment:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید